21. marts 2017 - Khmelnytsky



Endelig var det blevet tid til at komme ud og prøve bilen. Jeg havde skiftet kølevandsbeholderen og fået installeret madrassen så jeg var klar til afgang. Vi, min kone, hendes søster og jeg, ville til Kiev for at besøge vores ny bekendtskab fra USA. Han hedder Monty, er 30 år og har boet i Moskva i 5 år og Kiev i 1 år. Begge steder har han arbejdet på den amerikanske ambassade som elektrikker. Han kan godt lide at køre på motorcykel og har været langt omkring på den.
Vi var blevet lovet god mad og live musik hvis vi kom til Kiev - og til Kiev kom vi.

Turen tog 7 timer. Der er kun 325 km, men vi fik lige 30 km omkørsel på grund af vejarbejde. Vejene er ikke som Vest Europa. De sidste 125 km ind mod Kiev foregår på en fin 4 sporet vej (2 i hver retning) Mens de fleste af de resterende km foregik på vej hvor man kan vælge mellem to stategier: Fuld fart så man flyver over hullerne eller langsom kørsel hvor man prøver at undvige. Jeg prøvede det sidst, bilen er jo heller ikke særlig hurtig i forvejen. Vi holdt også en god times pause men en lang tur var det.

Stop med udsigt



Pause



Første servering ombord



Frokost pause



I Kiev blev vi mødt af Monty og vi tog ind til byen og fik noget at spise og bagefter gik vi til koncert med Ivan Blues.
On natten sov jeg i bilen - alene - pigerne ville heller sove i lejligheden. Forståelig nok der var kun 2 graders varme udenfor. Jeg sov dog godt.

Sengen efter første nat



Ivan Blues



Ivan Blues - slideguitar med en lysestage...



Næste formiddag kørte vi ned for at se Montys motorcykel som stod i et garage kompleks ca 3 km fra den lejlighed, som han delte med sin tidligere kollega, der også arbejdede på den Amerkanske ambassade - han er dog Ukrainer.
På vej ud fra garageanlægget opførte bilen sig to gange som om den havde fået kænguru-diesel, men kørte derefter pænt igen så jeg tænkte ikke mere over det.
Da vi kom ud af Kiev og havde kørt ca 50 km på den fine vej som leder til Lviv tabte motoren al kraft og jeg kørte ud i nødsportet og slukkede den. Derefter prøvede jeg at starte den igen og det gik fint. Jeg checkede i motorrummet om der var noget at se men alt så fint ud så vi kørte videre.
Det gik godt ca 5 km og så skete det samme. Denne gang kunne jeg dog bare koble ud og give gas og så kørte bilen normalt igen. Efter at have gentaget den manøvre 3 gange døde motoren dog helt. Vi kunne lige trille ind på en parkeringsplads hvor der var en restaurant. Pigerne ringende til deres far og efter den samtale var det klart at nu skulle Jesper fixe bilen. Jeg aner meget lidt om dieselmotorer. Benzin motorer, specielt to-takters er jeg lidt mere hjem i.
Det var dog ret tydligt at den ikke fik den diesel der skulle til for når jeg kørte med starteren kom der ingen sort røg ud af udstødningsrøret. Jeg gik i gang med at hive i slangerne og fik også fundet slangen fra tanken til dieselfilteret som virkede meget tør. Et ordentligt sug i slagen gav mig dog en mundfuld diesel som belønnning. Jeg monterede slangen igen og prøvede at suge i den slange som sad på den anden side af dieselfilteret og her var der ingen diesel. Så egentlig var det ret klart at filteret nok var synderen eller måske en pumpe der skulle sørge for fremføringen af diesel. Jeg havde dog ikke lyst til at føde motoren direkte fra dieseltanken uden om filteret da det sikkert kunne fører til større problemer på sigt.

Efter lidt parlementeren frem og tilbage (og et par opkald til Monty) fik vi bestilt en kranvogn der kunne tage os tilbage til Kiev til Montys garage hvor vi ville prøve at få liv i "dyret" igen.
Efter ca 1,5 times ventetid blev vi hentet og kørt de ca 65 km tilbage til Kiev. Jeg havde ikke kontanter nok i den rigtige valuta til at betale de 350 kr turen kostede men pigerne tog med ham i bilen og fandt en bank hvor de kunne hæve penge. Vi havde aftalt at de skulle tage toget hjem da de skulle på arbejde dagen efter. Jeg ville blive i Kiev hos Monty og vi ville prøve at få liv i bilen.

Vores redningsmand



Garageanlægget



Vi gik og rodede lidt med bilen og fik også lidt hjælp af folkene i nabo garagen. Både med at skubbe bilen ind men de havde også en masse gode råd :-)
Næste dag bestilte vi et nyt dieselfilter og købte noget rent diesel og vi fik da også motoren igang igen, men godt lød det ikke. Vi bestemte derfor at det nok var den mekaniske indsprøjtningspumpe den var gal med og bestemte at vi ville ringe til en ven og bede om hjælp. Montys sambo fra ambassaden fik lavet en aftale om at et værksted 200 m fra garagen ville kigge på bilen. Vi prøvede først at trække bilen der op med Montys store motorcycle (det var ikke min idé...) men selvom den formodentlig var stærk nok så var den ikke tung nok og det enkelte trækkende hjul kunne slet ikke få traktion nok.
Vi gik op til værkstedet for at høre om de kunne trække os der op, men chefen gjorde det rimelig klart at vi ikke skulle forvente noget fra ham før bilen stod foran værkstedet. Efter at have hængt lidt i bilen fandt vi dog en fyr med en nyere transporter som trak os op til værkstedet.
Chefen som ikke havde været særlig venlig før kom dog ud og ham og en af hans folk hjalp os med at trække bilen på plads.
Jeg prøvede at starte bilen så de selv kunne høre hvordan det stod til, det ville den dog ikke. Derefter gik jeg over til at forklare på mit gebrokne ukrainsk hvad vi havde prøvet og hvad vi havde fundet ud af, og som en service fortalte jeg at vi have beskadet en af slagerne så den skulle i hvert fald skiftes. Aha sagde chefen, ja men så er det slangen der var problemet. Jeg sagde, jo den er selvfølgelig også et problem, men det er ikke hoved problemet. Jo, jo sagde han, slangen er problemet og det kan vi ikke løse i dag...jeg var lidt måløs og spurgte om det var hans endelig diagnose? Han havde jo bare kastet et overfladisk blik på motoren. Ja men det var det sagde han. Hmm, jeg kiggede på den anden mand fra værkstedet og spurgte om det virkelig var chefen jeg snakkede med. Han nikkede, nærmest lidt undskyldende og jeg sagde, Ok ja men så farvel og tak...

Vi skubbede bilen ud af porten men vi kunne ikke komme rigtig væk fra området da det gik meget op ad bakke.
Vi ringede igen til vores ven som havde nævnt et andet værksted som var specialister i diesel, de var dog lidt længere væk og havde først tid torsdag. Jeg sagde til Monty at hvis de vil tage imod bilen i dag så skulle vi bare bestille en kranvogn og få bilen afleveret der. Så ville jeg tage toget hjem og komme tilbage når bilen var klar.
Vi fik fat i en ny kranbil. Fyren var en lidt slidt mand med en tandrække som bestod af hvid tand, guldtand, ingen tand, guldtand, ingen tand osv. Han spurgte hvor vi var fra og hvad vi dog lavede her i Ukraine. Jeg sagde at vi var på eventyr. Han sagde at han kom fra Donbas (hvor der er krig nu) men at han var pasifist men han mente helt sikkert at Donbas vil være et bedre sted uden at være en del af Ukraine. Vi havde dog en hyggelig lille køretur og efter at være kørt forkert en enkelt gang fandt vi værkstedet som befandt sig i et bevogtet garagekompleks. Vagten gik helt amok og råbte af os da vi ankom. Værkstedet har allerede modtaget 4 biler i dag, de har ikke tid!!! Vores chauffør råbte tilbage at vi var udlændinge og at han skulle åbne porten, mens jeg prøvede at forklare at vi havde en aftale med værkstedet. Jeg ved ikke hvad der gjorde udslaget men han åbnede porten og vi fik bilen læsset af og snakket med værkstedet.
Efter en gang pizza i lejligheden sad jeg (eller jeg lå da det var 3. klasse liggevogn) på min plads i toget på vej hjem.

Fejlsøgning



Alternativ kranvogn...



Kranvogn nummer to (eller 3 om man vil)



I dag tirsdag var bilen klar. Monty og hans roommate hentede den. Det var skidt i diesel tilførslen, en løs ledning og en dårlig justeret motor der tilsammen havde givet problemet. Mekanikkeren kunne oplyse at motoren består af en blok fra en nyere TDI motor mens topstykke og diesel pumpe er fra en gammel diesel motor, måske den orginale motor. Han kunne også oplyse at min starter ikke fungerer optimalt og at jeg skal have ordnet min gearkasse. Begge dele viste jeg dog godt, han sagde også at det ville være en rigtig god idé at få tømt og rengjort dieseltanken. Så der er nok at lave. I morgen tager jeg til Kiev for at hente bilen.